top of page

Často kladné otázky

Vážení rodiče,

zde jsem sepsala další článek týkající se výuky angličtiny. Najdete zde odpovědi na Vaše nejčastěji kladené otázky, které spolu opakovaně konzultujeme.


Jak správně a jak dlouho by se měly děti doma učit. Jak moc je důležité mít pevné základy v angličtině, které rozhodují do budoucna o tom, jaká naše angličtina jednou bude. Mít "jen" dobré známky ve škole nestačí.


Proč je důležitá domácí příprava dětí na hodiny angličtiny?

Pro nás, lektory angličtiny, je zásadní, aby se děti učily angličtinu i doma, mimo rámec jedné hodiny týdně, kterou spolu strávíme. Proč? V tomto článku vám vysvětlím, jaký přínos má pravidelná domácí příprava a proč je pro děti efektivní věnovat se angličtině aspoň 15 minut denně.


Omezená délka lekcí

Během 60 minut týdně, které máme na hodině, se můžeme naučit spoustu nových slovíček, procvičit gramatiku nebo konverzovat. Ale tato časová dotace je na skutečný pokrok v jazyce příliš krátká, zvlášť u dětí, které se teprve seznamují se základy jazyka. Při učení jazyka totiž nestačí jen jednou týdně si vše připomenout – děti potřebují pravidelný kontakt s angličtinou, aby si nové věci opravdu osvojily a zvládly je používat v praxi.


Výhody každodenního kontaktu s jazykem

Když se děti věnují angličtině pravidelně, třeba alespoň 15 minut denně, rozvíjejí si nejen paměť na slovíčka, ale také své jazykové dovednosti a schopnost přemýšlet v angličtině. Pravidelný kontakt s jazykem má zásadní vliv na:


  • dlouhodobé zapamatování slovíček a frází – čím častěji je děti slyší nebo vidí, tím lépe si je osvojí a budou si je schopné rychle vybavit;

  • procvičování správné výslovnosti – každodenní poslech a opakování slov pomáhá dětem získat správnou intonaci a výslovnost;

  • sebedůvěru při mluvení – častým procvičováním doma se děti cítí jistější, což se projeví i na hodinách, kde budou lépe připravené a sebevědomější.


Jak může vypadat domácí příprava?

Domácí příprava nemusí být dlouhá ani složitá. Stačí třeba:


  • poslouchat anglickou písničku a zopakovat si některá slovíčka,

  • přečíst krátký příběh v angličtině,

  • procvičit několik frází nebo slovíček, které se učíme na lekci,

  • krátce si popovídat s rodičem nebo sourozencem, třeba jen o tom, co vidí kolem sebe – v jednoduchých větách.


Ideální je, pokud děti vnímají domácí přípravu jako zábavu. Kreativní a hravé aktivity jim pomáhají vytvořit si pozitivní vztah k jazyku, což je klíčové pro jejich dlouhodobý úspěch.


Jak mohou rodiče pomoci?

I když rodiče angličtinu sami dobře neovládají, mohou děti v jejich přípravě podpořit. Stačí, když dítě povzbudí, připraví pro něj klidné místo na učení nebo společně vyberou oblíbenou aktivitu – třeba poslech anglických pohádek nebo výukovou hru. Podpora rodičů může mít pozitivní dopad na motivaci dítěte a pomáhá mu udržovat pravidelný kontakt s jazykem.


Pravidelná příprava je klíčem k úspěchu a je nezbytná pro dosažení dobrých výsledků. Při učení jazyka, stejně jako u sportu nebo jiného koníčku, platí, že čím více času věnujeme procvičování, tím lepší budou naše dovednosti a sebevědomí. Děkuji rodičům za jejich podporu a věřím, že díky domácí přípravě budou naše děti dělat pokroky a jednou angličtinu zvládnou s lehkostí a radostí!


Pevné základy jako klíč k rozvoji jazykových dovedností

Jako lektorka se setkávám s dětmi, které angličtinu znají pasivně, tedy chápou, co jednotlivá slovíčka znamenají, nebo si pamatují pravidla gramatiky. Ale v praxi to nestačí. Děti potřebují nejen vědět, „co co znamená,“ ale především umět angličtinu aktivně používat. Mít pevný základ znamená rozumět slovíčkům, frázím a gramatickým jevům tak, že je děti dokážou použít ve správném kontextu, kdykoli to situace vyžaduje – nikoli pouze ve známých příkladech, které jsme si ukazovali na hodině.


Když děti pochopí angličtinu v souvislostech, dokážou jazyk přirozeně používat, aniž by musely přemýšlet, jak přesně něco říci. To je rozdíl mezi teoretickou znalostí, kdy dítě třeba ví, „jak se tvoří otázka,“ a skutečným ovládáním jazyka, kdy otázku umí spontánně a správně vytvořit v rozhovoru.


Angličtina má svůj přirozený vývoj, který nelze přeskočit

Učení se jazyka je proces, který má svůj přirozený vývoj, krok za krokem. Některé věci se mohou opakovat nebo zdát známé, ale jejich časté procvičování je nezbytné k tomu, aby děti získaly skutečnou jistotu a ovládaly je přirozeně. Je to podobné jako se sportem – dítě se naučí teorii, jak správně házet míčem, ale skutečnou jistotu a dovednost získá až po opakovaném tréninku. Bez důkladného procvičování nelze u dítěte očekávat, že zvládne plynulou angličtinu.


Hodnocení neodráží skutečné dovednosti

Rodiče často spoléhají na výsledné známky jako na měřítko pokroku. Ty však nevypovídají o tom, zda dítě dokáže s angličtinou aktivně pracovat. Konečné hodnocení může ukázat, že dítě například zná základní slovíčka nebo gramatiku, ale neříká nám, zda to umí přirozeně použít. Dítě může dostat dobré hodnocení, ale to neznamená, že s jistotou zvládne angličtinu použít v reálných situacích.


Proto jako lektorka angličtiny doporučuji pravidelné domácí procvičování – poslech, čtení, hry, konverzaci. Pravidelné a aktivní používání angličtiny je pro děti tou nejlepší cestou, jak si nejen osvojit základy, ale také se v jazyce skutečně orientovat a cítit se v něm jistě.

Comments


bottom of page